Hem / Skola / ÅK F–6 / På egen hand

På egen hand

Boka ett besök
Du kan besöka museet på egen hand tillsammans med din klass. Under våra ordinarie öppettider är det gratis. Anmäl ditt besök via bokningsformuläret

Förbered ditt besök
Vi har tips och förslag på hur du kan planera ditt klassbesök. Besök museets utställningar på egen hand eller använd vårt radio- och filmarkiv. Du kan även boka gratis filmvisningar i vår filmsal. Här kan du läsa mer om lärarhandledningar, övningar, instruktioner, mallar och vår roliga matlåda. Naturligtvis är det bara fantasin som sätter gränserna för hur museets utställningar kan användas i undervisningen i flera ämnen.

Värt att prova 

SportLab

Innehåll
Besök vår interaktiva utställning SportLab och låt eleverna lära sig mer om vad som händer i kroppen vid träning och vila. Här kan de testa sin fysiska förmåga och lära sig mer om hur de kan mäta sina prestationer.

Vid ett gruppbesök i SportLab ger vi en kort introduktion (10 min) och sen får ni genomföra ert besök på egen hand med hjälp av lärarhandledning och testinstruktioner. Vi rekommenderar att en lärare följer med varsin grupp och leder och förklarar övningarna. Läs mer i vår lärarhandledning.

Nu kan du hålla i femkamp tillsammans med din klass. Femkampen handlar inte om att vinna, utan snarare om att delta och göra inlärningen lite mer underhållande. Alla som deltar får diplom. Testa er balans, styrka, reaktion, snabbhet och rörlighet samtidigt som ni ställs inför frågor om de egenskaper ni precis testat. Meddela museet via bokningsformuläret om du ämnar att hålla i femkamp. 

Utställningen syftar till:
- Att ge kunskap om grundläggande fysiska färdigheter
- Att stimulera till rörelseglädje
- Att få undersöka och laborera med kroppen
- Att få testa idrott
- Att lära sig mer om idrott och hälsa

Ämnesanknytning i urval 
Idrott och hälsa – ge prov på grovmotoriska grundformer som att
springa, hoppa och klättra. Ge prov på sammansatta former i redskapsövningar inomhus och utomhus.

Biologi – betydelsen av mat, sömn, hygien, motion och sociala relationer för att må bra. Balans, tyngdpunkt och jämvikt som kan observeras i lek och rörelse t ex vid balansgång.

Hem- och konsumentkunskap – ge olika verktyg som stöd för planering av varierade och balanserade måltider.